søndag 18. november 2007

Fotball er moro!

I helgen var det Olympiada for alle arbeiderne i Misjonsalliansen. I alt var 14 fotballag meldt på i en turnering som blir sett på som meget seriøs for alle i Misjonalliansen, spesielt ecuadorianerne. Åpningshow med maskotter og egen lagsang fra hvert lag sier vel litt om hvor ivrige de er, men moro var det! Med 5 ¨kasser¨ i turneringen på Knut¨Kniksen¨Fjeldstad var det få som klarte å stoppe et stjernespekket Casa Alianza-lag. For første gang i historien kunne ¨Huset¨ endelig løfte den nydelige pokalen.

Med en fin seiersrekke på 2-1(hvor undertegnede scoret det avgjørende målet, etter 10 MINUTTER MED DISKUSJON OM ET TIDLIGERE MÅL!!ecuadorianere.com), 3-0, 2-1 og til slutt 6-1 i finalen var det mye som skulle til for at Casa's beste spillere skulle bli stanset i turneringen. I finalen møtte vi det antatt beste laget med Misjonsalliansens storspiller og misjonær Oddvar. Men det var lite Oddvar kunne gjøre med to raske mål fra spiller nr 10 i finalen, med ¨Knut¨ på ryggen, de første 5 minuttene av kampen. Derfra var det festfotball og kaptein Kjetil kunne løfte pokalen rundt 21.00 norsk tid. Vi takker for all bønn gjennom turneringen...

Utenom denne store gleden, kan jeg meddele at ting fortsatt er utrolig i Ecuador. Igår fikk jeg være med på en dåpsfest hjemme hos noen, samme sted som der jeg til vanlig jobber. Salsa, ecuadoriansk mat og mer salsa var på programmet. Under festen bestemte Trond, en jeg jobber med, og jeg om å ta oss en tur ned til noe de kalte ¨La Cancha¨. Vi visste ikke hva det var, men dro med oss noen unger og ble vitne til et sinnsykt bra opplegg. Her var både unge og eldre samlet rundt en liten fotballbane. Noen spilte og andre heiet. Hele kvelden. Vi kom til banen kl.22.30 og da var det semifinaler. Det var bare så kult. Der var ALLE samlet. Noen solgte mat på siden, andre heiet og andre bare satt der og pratet. Det var der det skjedde. Det var så kult å se hva de gjør på en lørdagskveld, og stemningen var så sinnsykt god. Ekstra morsomt er det også når du blir kjent igjen av folk du spiller fotball med til vanlig i ukedagene. Er så kult at den jobben har gitt meg så mye. Så når jeg trasket inn på denne ¨la Cancha¨ (trodde jeg skulle bare se på), ble jeg møtt av mange som kunne navnet mitt og som ville prate med meg. Det er bare så vanvittig kult. Jeg hadde ikke trodd at fotballprosjektet ville være så bredt, men det var det, og der stod jeg på kvelden og hang med folk i Flor de Bastion. Og som jeg koste meg rundt en fotballbane med utrolig god stemning. Herlig opplegg, herlige folk.



Nå har jeg altså vært her i 2 mnd og 1 uke. Tiden går fort. Jeg lærer bare så vanvittig mye av å være her nede. Selv om noen opplevelser kan være sterke, tenker du mest på de smilene du har møtt den dagen. Man tenker ikke på hvordan ting er liksom, du bare koser deg. Etter jobben idag bare hang vi litt i slummen, snakket med folk og koste oss. Håper det blir en vane framover så jeg får maks ut av tiden min her nede...

Jeg takker bare for alt jeg har opplevd til nå og håper det blir mye mer! Er utrolig takknemlig for alt hjemmefra, og håper linken over, til Trond sine bilder, viser litt av ¨festen¨ her nede!

Mange klemmmmmmer

Ingen kommentarer: