torsdag 8. november 2007

Klart han koser seg...

Dagen startet med en ¨liten presentasjon¨ for spansklæreren min om fotballprosjektet jeg er med på. Her fortalte jeg om hvor stor glede denne banen er for barna og ungdommen i Flor de Bastion, vi kom fram til at banen het ¨Cancha de felicidad¨(den lykkelige/gledelige banen). Her blir sorgene glemt. Moro..

Så, tre timer senere, på jobb i Flor de Bastion, Bloque 17(hvis du plutselig kommer og skal hilse på!), sitter Karruzh med en unge i fanget. Som på film begynner undertegnede å synge en sang. Her ville kanskje andre dunket på med ¨I'm your angel¨, ¨Candyshop¨ eller kanskje ¨U-turn¨ sunget av Usher. Men av en eller annen grunn blir jeg sykt lysten på å synge ¨Velsignelsen¨ av Oslo Gospel Choir. Der sitter jeg, som eneste nordmann, og koser meg stort med en norsk sang. Var et fint øyeblikk. Jeg og en skikkelig go'unge halvsovende i armene mine. Setter jo ting litt i perspektiv for hvordan jeg føler det her nede... På det ene bildet(Knutz med en unge mellom beina) ser dere ungen som fikk kost seg med litt kristen god-musikk idag...

På søndag er det 2mnd i Ecuador. Hvis ikke det er sykt, er ingenting det. Må rykke litt på nesen når jeg sier det, for fra denne kanten har det gått helt utrolig fort! Har sagt det tusen ganger før, men er bare så utrolig glad for at jeg valgte å dra ned hit, dette er bare så perfekt. Man lærer bare så vanvittig mye, både på godt og vondt. Er noen ganger jeg har gått litt halvgråtende ut av en situasjon hvor en liten søt unge har spurt meg om penger. Jeg skulle så gjerne gjort det. Men jeg jobber så tett på mange unge og eldre, så begynner man å dele ut kan ordet gå, og deler jeg ikke ut til noen, blir bare urettferdigheten større for noen. Man blir oppfordret til å gi til kirker osv., men jeg har noen tanker for hvordan jeg kan ¨gi¨. I første fase starter jeg med å gi av meg selv.

Har bare så lyst til å si til dere der hjemme nå rett før jeg skal legge meg; Tenk på de som er her nede. Be eller bare rett en tanke. Er så mange frivillige og andre som bare ikke får nok skryt her nede. Be, eller bare send tanken, på at overskuddet på personene som er her nede bare må
blomstre. Er så viktig at de som er her nede vet at de blir satt pris på. Skriv på lamitad.no, eller så bare, rett og slett, sett tanken i kveld til de som er her nede. Så takker jeg på vegne av alle at dere gjør det. Kontakt min bror, Kristian på kristian_fjeldstad@hotmail.com, hvis du har lyst til å bli fadder for en familie her i Ecuador eller bare har lyst til å støtte D-Miro som er bedriften som skaffer arb.plasser for fattige her nede. Kristian vet masse om dette, så kontakt han hvis det er noe du har lyst til å høre mer om...


Har jobbet nå i 1mnd og 2uker, og først idag fikk jeg høre at Flor de Bastion er en av de farligste plassene i Ecuador, snakk om å bli informert da! Neida, vi blir godt beskyttet og folk er vennlige mot oss for det vi gjør for dem. Er ekstra morsomt også når en av de ¨tøffeste¨ gutta kommer syklende på en trehjulsskykkel forbi deg og sier ¨biiip biiip¨, da skjønner du at stemningen er god... Fikk til og med en litta ¨handshake¨ etterpå også. Stort. Men lover til hele min familie at jeg skal fortsette å passe på...


Takk for dagen idag. Takk til Glenn Gulli for viktig musikk i Ecuador!

Stor dag, mye moro!

2 kommentarer:

Helene sa...

Kjære Knut Helge!!
..jammen bra jonna tipset meg om bloggen din. Den er finfin! Moro å lese, så keep on blogging, jeg skal lese mer. Lykke til videre med arbeidet. Jeg er for tiden på andre siden av havet og hjelper til litt jeg..
take care, and god bless:)

Knut-Helge Fjeldstad sa...

Koselig med tilbakemelding! jonna er min ansatte pr-sjef, sà der er bra han gjòr jobben sin.. hàper alt stàr bra til der ogsà! karuzh